tisdag 1 november 2011

Slik eller ballade!

Igår såg jag för första gången barn som hade klätt ut sig och gick runt och tiggde godis. Jag har ju förstått att Halloween som sådant är stort i USA, men jag trodde det i Norden endast användes som ursäkt för att hålla maskeradfest. Eller har även barn hemma i Finland börjat gå omkring och tigga godis på hösten nu också? (annars tigger vi ju godis på påsken.)

Rubriken betyder alltså "bus eller godis"...

Uppdate: Jag har ändå ingen aning om denna grupp barn var ett undantag eller om det nu är mera vanligt i Danmark att barn tigger godis på Halloween. Jag har inte så många kompisar här i den åldern. Annars tycker jag affärer och media fokuserar mera på jul än på Halloween i oktober. (Affärerna har plockat fram julpynt och media skriver och undrar om det är för tidigt att börja med julen i oktober.)

2 kommentarer:

  1. Jag har en gång som liten tiggt godis på Halloween med några kompisar. Alla vi knackade på hos var minst sagt förvånade.

    SvaraRadera
  2. Det kan jag tänka mig att de var. ;) Jag tycker mig minnas någon halloweenfest i lågstadiet.

    SvaraRadera