onsdag 21 mars 2012

Finland's Revolutionary Education System?

Ok, denna video från The Young Turks.

Är det verkligen svårare att komma in på lärarutbildning än t.ex. läkare- och advokatlinjer? Jag vet inte. Annars skulle jag önska att det verkligen var som "WOOOW, ÄR DU EN LÄRARE?!" men är det verkligen den reaktionen alla finska lärare får? Oftast får jag uppfattningen av att andra länder, på grund av PISA, tror Finland är himmelriket för alla elever, studeranden och speciellt för lärarna. Det är mycket jag är glad för i det finska skolsystemet, men allt är inte perfekt bara för att vi kommit på första plats i en undersökning några gånger. Lite som när Sverige ett par gånger kommit på första plats i undersökningar som försöker hitta världens mest jämställda land. Då känner jag mig så här.

Vad säger ni som har studerat/studerar till lärare? Får ni sådana härliga reaktioner?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar