lördag 26 maj 2012

Inför finalen

Ok, detta inlägg är alltid årets svåraste. Det är mycket lättare att gissa vilka länder som hamnar inom top10, men att tippa exakta placeringar är mera komplicerat. Ändå vågar jag mig på ett försök! Det är ju inte endast tittarröster som räknas, juryröster finns ju också med i bilden.

1. Sverige.
Sverige har varit segertippat sedan det blev klart att Loreen ställer upp med sin helt fantastiska låt. Det kan vara farligt att vara sååå stor favorit, samtidigt som favoriterna nästan alltid har vunnit med stor marginal de senaste åren. Jag tror, och hoppas innerligt, att Sverige tar hem det här.

2. Italien.
Italien kom tillbaka förra året efter en lång paus och eftersom de sponsorerar så mycket pengar till tävlingen så är de automatiskt i finalen. Det har varit ofta en nackdel, men förra året kom de direkt upp på en andra plats, mycket på grund av juryrösterna. Jag tror juryn röstar upp dem iår igen, före Ryssland.

3. Ryssland.
Folket älskar de söta gummorna, det gör jag också.

4. Estland.
Jag tror Estland skräller med sin vackra ballad.

5. Spanien.
Spanien ställer också upp med en fin ballad, jag hoppas det går bra för dem.

6. Cypern.
Jag älskar denna låt!

7. Turkiet.
Jag tycker denna blir bättre och bättre för varje gång jag lyssnar på den, men den är absolut inte det bästa Turkiet har skickat under de senaste åren. Jag tror ändå de blir belönade med en hög placering.

8. Ukraina.
Den är rätt bra, enligt mig, för att vara en fotbollslåt. Möjligen skulle jag kunna placera dem högre upp (typ byta plats med Estland) men jag hejjar på Estland.

9. Rumänien.
Inte en av de bästa enligt mig, men jag tror det går bra för dem.

10. Danmark.
Jag tyckte inte alls om denna låt första gången jag hörde den, inte ens andra eller tredje gången. Men den blir bättre och kanske den är populär bland resten av Europa också?

Fan, det är svårt att tippa! Jag saknar ännu Serbien inom top10... Jag samlar härmed bubblare som jag vill ha med/tror också kunde ta sig inom top10

* Serbien.
* Tyskland.
* Irland.
* Island.
* Frankrike.

Haha, det blev många bubblare. Men det är ett bra och starkt startfält iår. Men egentligen blir jag mest nöjd om jag tippat första placeringen rätt. Viva La Eurovision!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar