fredag 10 juli 2009

I should have been a son.

http://www.youtube.com/watch?v=DoKy9W8u2DY

Om jag minns rätt så var det Freud som snackade om tjejers penisavund och jag har kommit fram till att jag har nog varit lite penisavundsjuk. Jag är inte det nu längre, men när jag var yngre. För det var alltid så synd om min far. För han har ingen son. Visserligen så är han far till fem barn, men ingen son. "Så oj, vad det är synd om din far!" hojtade släktingarna i tid och i otid.

Min far har påpekat nu senare att släktingarna sa det med "glimten i ögat" och att de säkert bara skämtade. Det gjorde de säkert. Men som femåring förstod jag inte det. Så jag var penisavundsjuk. Om jag bara hade varit en pojke så hade det inte varit så himla synd om min far!

Men förra helgen fick jag höra en ny version av "det-är-synd-om-din-pappa"-grejen. Mina föräldrar firade silverbröllop och vi hade samlat släkt och vänner för att äta gott och dansa mycket. Då uppträdde mina två småsyskon med deras bänd. Efter det sjöng jag och alla mina syskon en sång till våra föräldrar. Efteråt kom det fram en släkting och sa:
"Jaa, inte behöver du harmas för att du aldrig fick några pojkar. För du har ju ändå så duktiga flickor! Jaa och oroa dej inte! Snart kommer det nog några barnbarn som är pojkar!"

Jag ville skrika efter släktingen att jag, tack vare det dumma uttalandet, aldrig tänker föda släkten några pojkar. Liksom, tack. Min far behöver inte harmas endast (och endast allena?) för att vi var så duktiga på att sjunga. Vad hade hänt om vi var dåliga på det? Att han endast har flickor verkar rättfärdigas för att folk tycker att vi är "duktiga". Skulle det ha räckt med att få en pojke även om han var en odugling på allt?

Note: Jag kommer inte på vad ordet "harmas" betyder på standardsvenska. Någon skulle kanske förklara det som att en person skäms, men det är ändå inte rätt ord. Det finns ett annat ord att förklara det med, men jag kommer inte på det just nu. Om någon finlandssvensk med bred dialekt läser detta och kommer på ordet, kommentera!

4 kommentarer:

  1. Harmas finns inte bara i östsvenska :) På västsvenska betyder harmas "att skada någon psykiskt eller fysiskt", men kanske är det inte riktigt samma sak?

    Din story är rörande, och störande - vill man skaffa en penis för en dag kan man ju skaffa en Share från Fun Factory, men vi vet ju alla att det inte är penisen de vill åt när folk säger att de vill ha en son. Skulle man som brud uppföra sig macho så skulle det inte duga det heller. Det handlar nog om makt och att män anses vara mer män om de föder söner och därigenom får ännu mer makt. Usch!

    Nå, kanske skulle ni skaffa er varsin "Share" och vifta med inför släkten?

    SvaraRadera
  2. Nja, ordet harmas betyder inte att skada någon på östsvenska. (vilket för övrigt är ett vackert ord - östsvenska!) Finare är standardsvenska eller finlandssvenska. :)

    Men det betyder, typ, att skämmas.

    Haha, det ska jag föreslå åt mina syskon! Kan bara tänka mig vad släkten skulle tycka och tänka om vi stod där i rad och viftade med varsin penis? Släktträff, here we come!

    SvaraRadera
  3. Visst är östsvenska ett mer vettigt ord än finlandssvenska :)

    Jag tror jag fångade upp det från ett program som gick för några år sedan på SVT om olika svenska dialekter. Där gjorde de (tack och lov) en skillnad på att tala svenska med finsk brytning (det tror jag de kallade finlandssvenska) och östsvenska. De lyfte upp att både den mest genuina formen av svenska och den by där flest är svensktalande finns i Finland och det kändes ganska skönt att få lite distans. Patriotismen behöver lite distans ibland (ofta) :)

    SvaraRadera
  4. Fast jag skulle inte påstå att jag snackar svenska med finsk brytning. (eftersom min finska, pinsamt nog, inte är världens starkaste.) Dock är min dialekt väldigt stark. Mina finlandssvenska vänner från södra delen av landet fattar ibland ingenting. ;)

    Det stämmer, förr var kommunen Kaskö den mest svenskspråkiga kommunen i världen. Den slog t.o.m. Åland! Men jag har nu hört att de är "bara" på tredje plats, eftersom Åland gick om dem... ;)

    SvaraRadera