tisdag 30 juni 2009

Hälften av Finlands befolkning är transvestiter

Kommer ni ihåg Eos? Tidningen som en prenumererade på i lågstadiet. Eftersom jag har två småsyskon som fortfarande går där, så får vi hem Eos. Därför brukar jag också ibland bläddra i den.

Något som har ändrats sen jag var prenumerant är att de nu för tiden har sex- och såntsidor. Ofta är det frågor om mens, stånd och hur en kan fråga chans. Men en gång fanns där frågan: "Vad betyder transsexuell?" Då förklarade tidningens sexolog att en transsexuell helt enkelt är en som känner att deras biologiska kön inte stämmer överrens med deras psykologiska kön. (men egentligen är väl den rätta benämningen transkönad, inte transsexuell? Rätta mig om jag har fel, tack.)

Men sexologen påpekade också att folk allmänt blandar på transsexuell och transvestit. Därför förklarade hen att en transvestit mycket väl kan känna sig bekväm med sitt biologiska kön, men att hen gillar att klä sig i det andra könets kläder, t.ex. killar i kjol och tjejer med slips.

Det hade aldrig slagit mig förrän då. Tjej med slips=transvestit? Men om vi kallar killar med kjol för något speciellt, så är det väl inte mer än rätt att vi kallar tjejer med slips också för det?

Men... då är väl ungefär hälften av Finlands befolkning transvestiter eftersom de flesta tjejer nu för tiden går omkring med byxor? Nä, jag tycker inte att vi behöver ett särskilt ord för folk som klär sig med kläder.

Ännu angående Eos: när jag senast var hos frisören berättade hen mycket upprört om när hen hade upptäckt att de hade börjat med "sex- och såntsidor" i "oskyldiga lågstadietidningen, Eos". Visst, hen förstod att det kom in frågor om t.ex. mens, men hen var inte glad över att hens nioåring satt och läste om "hur två människor har sex. Jaa, och så stod det hur man gör det. Det stod t.o.m. att sex kan vara mellan två män eller två kvinnor! Och det ska min nioåring sitta och läsa om helt själv!" Jag sa försiktigt att frågorna har ju kommit in av läsarna själva, alltså vill de ju veta. "Jaa, men det är ju skillnad på 12-åringar och nioåringar!" Jag ville påpeka att om hen var så himla oroad, kunde hen väl sitta med och läsa tidningen. Så skulle hens unge inte behöva "sitta ensam och läsa om homosex." Men hens sax var så nära ögonen, eftersom hen klippte till pannluggen just då. Så jag vågade inte. Hen kunde kanske ha fått andnöd av förskräckelse och klippt mig istället för mitt hår.

Jag undrar hur hen reagerade när hen såg frågan om transsexuella.

2 kommentarer:

  1. vilken trist frisör! Sådana människor som liksom helt beslutat sig för att barn inte är sexuella alls. Och framförallt att de känner ett sådant behov att skydda barnen från homosexualitet. För det är ju det värsta som kan hända. Värsta!

    Angående transsexuell så gäller det ordet ännu i Sverige. Fortfarande som en sjukdomsbetäckning. Det för att kunna ge personer med denna "sjukdom" gratis behandling antar jag. Men annars så är ju transperson ett bättre ord, eftersom det inte handlar om en sexualitet utan en personlighet.

    För övrigt så togs transvestiter och fetischister bort från sjukdomslistan sen nyårert 08/09 i Sverige. SJUKT!

    SvaraRadera
  2. Precis, det är ju ABSOLUUUT det värsta som kan hända! ;)

    Aha, okej. Läste en notis från FNB (finska notisbyrån) där de rapporterade från Pride-veckan i Helsingfors och skrev något om att ordet transkönad är bättre ord än transsexuell. Eftersom transpersoner automatiskt inte alla har samma sexuella läggning.

    Så sent? Vekligen sjukt! Hmm, måste helt ärligt säga att jag inte vet vad läget är i Finland... ska kollas upp!

    SvaraRadera