fredag 30 oktober 2009

Hello Winners!

Detta är min högst personliga åsikt, men finns det någon tråkigare utstyrsel än "sexig bunny" på Halloween? Det är ju oftast ingen skillnad mellan den outfiten och den som många kvinnliga varelser bär alla andra dagar under året på krogen. Kort kjol, urringad topp och fuck me-boots. Den enda skillnaden är väl kaninöronen?

Jag har ju aldrig "firat" Halloween, men i år överväger jag faktiskt att klä ut mig. Antingen som karaktären Sara i underbara boken "Bitterfittan" (som en horig Lucia) eller som huvudkaraktären i Mean Girls. (ni vet, hon som inte fattat att det är meningen att fittbärare ska klä ut sig till sexiga kaniner en gång per år.) Resten av året ska vi bara sexiga. Då passar det tydligen inte med kaninöron!

Angående rubriken; i den trevliga finlandssvenska tidningen Kyrkpressen kan en läsa om hur Mårten Streng uppmanar föräldrar att inte låta deras barn "fira" Halloween. Att det kan vara farligt. Att om en ger sig in i mörkret, så kanske en inte hittar ut. Därför har han en egen fest under Halloween, som heter Hello Winners. En fest i Jesus. Och först avfärdar jag detta som mycket fånigt. Vad är det som är så farligt med pumpor och leksaksskelett? Men tänk om han har rätt? Att det är alla vi andra som är på väg in i mörkret och vi går dessutom in frivilligt?

Sen tänker jag på den sista dialogen som ägde rum i gårdagens pjäs "Svinalängorna". (den kommer att komma till Sverige och turnera nu, efter att ha spelat på Wasa teater. Om ni har möjlighet att se den, se den!) Det är de två huvudkaraktärerna som pratar:

"Tror du på Gud?"
"Nej. Men jag ber till Gud hela tiden."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar