torsdag 4 mars 2010

Kvinnans plikt att föda barn

Är det en kvinnas plikt att föda barn?

Denna fråga ställer jag mig efter att ha läst Päivi Räsänens insändare i tisdagens Vasabladet. Räsänen är partiordförande för Kristdemokraterna och hon kritiserar starkt Socialdemokraternas förslag om att också kvinnor borde göra civiltjänst. SDP har föreslagit att kvinnor skulle kunna göra s.k. traditionell militärtjänstgöring (som jag har förstått det går ut på att springa i skogen med ett vapen i ett halvår) eller så skulle kvinnorna få lära sig civilkrishantering, typ vårduppgifter.

Räsänen säger att SDP påstår att detta skulle främja jämlik behandling mellan könen. Men Räsänen tycker istället att vi borde "medge att kvinnor och män har olika naturliga uppgifter i samhället. Man ökar inte jämställdheten mellan könen om man undervärderar den biologiska realiteten."

Det jag reagerade mest på i hennes insändare var när Räsänen skriver att "Jag har själv gjort min civilplikt som kvinna genom att jag har fött fem barn. Även om min man har skött faderskapet utmärkt kan man inte dela ansvaret för graviditeten, födseln och amningen."

Men hey! Är det faktiskt en kvinnas PLIKT att föda barn?! Räsänen skriver ju uttryckligen att hon har gjort sin civilplikt som kvinna genom att föda barn. Hon är också oroad över att om vi skulle genomföra SDPs förslag så skulle förstföderskornas medelålder stiga ytterligare i landet, som redan nu ligger på 28 år. "Redan nu har utbildningen och arbetslivets skjutit upp bildandet av familj till sen ålder."

Räsänen verkar helt glömma bort kvinnor som 1) inte kan få barn på biologisk väg och 2) kvinnor som kanske inte vill föda barn. Jag har inget emot stora familjer, så som Räsänens. Jag kommer ju själv från en familj med fem barn. Men det är väl ingen plikt att föda barn bara för att en har möjligheten till det? Sen är det väl heller ingen plikt att bilda familj? Visst, många vill göra det men då gör de väl det för att de vill. Inte för att de måste. Åtminstone hoppas jag det.

Sen har hon ju också fel. Visst, det är bara kvinnor som kan bära på ett barn i nio månader. Men det är fullt möjligt att dela på matturerna med ens partner. (här glömmer hon ju också bort kvinnor som kanske inte kan amma. Ibland vägrar ju kroppen att göra som en vill.)

Sen kan vi diskutera Socialdemokraternas förslag en annan gång. Suck och stön.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar