torsdag 4 mars 2010

Våld, sex och sånt

Jag sitter och lyssnar på ett radioprogram för tillfället. Tre random gäster, alla skolungdomar, sitter och snackar tillsammans med en radioredaktör.

Först snackade de om en undersökning (som jag tyvärr inte hittar någon länk till just nu) där det hade kommit fram att endast fyra procent av killar godkänner våld i parförhållande medan hela 40% av tjejer godkänner det. (borde hitta den där undersökningen, kommer inte ihåg vilken åldergrupp som hade blivit utfrågad eller hur många.)

Gästerna, en tjej och två killar, trodde inte riktigt på undersökningen. Den lät så "konstig". För "tjejer är ju svagare än killar", "mamman är ju svagare än pappan", och "det är ju okej om en tjej bitchslappar en kille, men det är inte okej om en kille slår en tjej!"

Sen övergav de det våldsamma ämnet och nu snackar de om aktuella ämnen genom att dra random lappar ur en random skål och på lapparna står det random samtalsämnen. På en lapp stod det "sexualundervisning".

Jag har aldrig hört en grupp (tre personer kan väl räknas som en grupp?) vara i sån konsensus angående sexualundervisningen. Alla tyckte att den hade varit såå bra och helt tillräcklig. Och det är ju bra att de råkar ha fått en sån bra sexualundervisning. Men för att låta bitter så kan jag inte säga att mina egna erfarenheter av sexualundervisningen är lika bra. "Ute på fältet" har jag också hört så mycket skit om dagens sexualundervisning att jag är helt förundrad att radioprogrammet lyckades hitta tre människor som alla hade haft bra erfarenheter från sexualundervisningen. Jag menar, vad är sannolikheten för det? Sen hade en av killarna hört om elever som hade fått sexualundervisning redan på årskurs två och då blev det högljutt i studion! Alla var mycket överrens om att det är allt för tidigt för "inte håller de på med något sådant då!", "de blir ju bara chockade av all info", och "inte behöver de någon sådan info då". Så alla kom överrens om att årskurs 5 är en bra årskurs att börja snacka sex och sånt.

Så vadå? Håller elever på årskurs 5 på "med sånt där"? Nej, det tror jag inte är så vanligt. Men det är som när vi fick info om menscykeln på årskurs 8. Visst, matnyttigt. Men det hade ju varit ännu bättre att få den infon innan halva klassen redan hade fått mens. Precis så är det ju med sexualundervisningen. Info i förtid skadar aldrig. Sen heter det ju sex och sånt. Förhoppningsvis snackar läraren inte endast om hur barn blir till. Sexualundervisningen borde vara lite mera mångfacetterad än det.

Annars är väl våld i parförhållande aldrig bra? Oberoende av vem som slår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar