torsdag 14 oktober 2010

Länge leve menskoppen!

Jag har fått frågor av vänner både muntligt, via mejl och här på bloggen angående menskoppen. Så nu tänkte jag skriva ett inlägg jag alltid kan hänvisa till när det kommer upp frågor angående menskoppar. (också för att sprida info om menskoppar, eftersom jag tycker alla som är i behov av en borde ha en!)

Vilken modell har du?
Jag köpte en så kallad Lady Pink Cup. Jag köpte den härifrån. (en finsk hemsida.)

Hur länge har du använt den?
Jag köpte den i maj och började använda den i juni. Som jag skrev i ett tidigare inlägg, så tog det typ till september innan jag kände mig helt bekväm med koppen och säker på vad jag gjorde. Så bestämmer du dig för att testa, ge inte upp i första taget! Det tar ett tag innan en vänjer sig, men det är så värt det.

Vad kostar en menskopp?
Jag kommer inte ihåg exakt vad jag betalade, men jag tror det var ca 30€. (då fick jag också en tvål med i paketet, eftersom det var något erbjudande.)

f.mk. (före menskopp) så brukade jag köpa två paket bindor (har aldrig gillat tamponger) per mensperiod. Två paket per månad i flera år. Jämför det med en avgift på ca 30€ och kom ihåg att en menskopp kan hålla upp ända till tio (!) år. You do the math.

Nämn både för- och nackdelar med att använda en menskopp.

Fördelar:
- det är billigt.
- det är miljövänligt.
- det är bra för kroppen. Tamponger suger upp ALLT, även din kropps naturliga vätskor. Tamponger kan även lämna kvar ludd i din fitta och det är inte bra. Menskoppen samlar endast upp blodet, därför är den hälsosam och snäll mot din kropp.
- dessutom rymmer en menskopp mera än vad en tampong gör. I början av mensen, när jag blöder mera, så tömmer jag koppen ca vad fjärde timme. I slutet av mensen kan jag gå i 12h (!) utan att tömma. Om du däremot använder en tampong i 12h i sträck, så kan det till och med vara farligt!
- Du behöver aldrig mera tänka "shit, vilken varm sommardag! Jag skulle vilja åka till stranden och bada... men jag har mens just nu, jag kan inte." Bada, simma, idrotta... you name it, you can do anything with the menskopp!

Nackdelar:

- det kan ta ett tag innan man blir van och fattar exakt hur man ska använda menskoppen.
- Annars... hmm... jag kan inte komma på flera nackdelar!

Japp, jag tror jag fick med all fakta jag ville presentera för er. Annars rekommenderar jag varmt att ni läser allt på denna hemsida, menskoppen.se!
Det är nog både den snyggaste och bästa hemsidan jag har hittat angående menskoppen och jag har hittat alla svar jag behövde få därifrån.

Annars beskriver denna serie menskoppen både på ett lärorikt och roligt sätt.

Länge leve menskoppen och jag hoppas verkligen du som läser, om du menstruerar nu som då, köper en snarast!

Uppdate: Ja, menskoppen har en liten så kallad "antenn". Jag har klippt av min. (koppen på bilden är alltså en oanvänd och oklippt menskopp.) Andra väljer att inte klippa bort den. En måste pröva sig fram för att se vad som passar ens kropp bäst.


2 kommentarer:

  1. Tack Sofia! Hit skall jag börja länka! :)

    Och angående skolpolitik, önskar jag: Mera (((Bara))) menskopp i skolundervisningen!!! TACK.

    SvaraRadera
  2. Åh, tack för tipset!! Blev ju sugen på att prova nu :D

    SvaraRadera