söndag 28 juni 2009

Feminina män och manliga kvinnor

Förtydligande: jag gillar mina vänner. Men likaväl kan de och gör de mig ibland förbannad. Precis som jag ibland blir förbannad på mina syskon eller föräldrar. Men ett starkt skäl till att jag valde att börja blogga, är att jag känner att jag är bättre på att uttrycka mig i skrift än i tal. Även om jag inte har ett problem med att argumentera muntligt. Men ofta blir jag bara för arg och rabiat, så istället för att argumentera sakligt spottar och fräser jag bara en massa oväsentligheter. Detta är mitt sätt att lugna ner mig, tänka igenom saken två gånger och sen uttala mig. Det ena jag blev förgrymmad över i måndags var när en av mina vänner påstod att det syns så tydligt vem som är homosexuell. ("fast mest på killar. På tjejer är det mycket svårare.")

Och med anledning av Prideveckan, som idag avslutades i vår vackra hufvudstad, Helsingfors:
Det. går. inte. att. se. på. en. person. om. den. gillar. att. suga. kuk. eller. föredrar. att. slicka. fitta. Så enkelt är det. De flesta verkar ha en sån förenklad bild över vad som är kvinnlig och manligt att det är skrämmande. För feminina män är förstås bögar och manliga kvinnor kan ju inget annat vara än lesbiska, eller?

När jag påstår att det inte går att se på en människas yttre deras sexuella läggning, så brukar det oftast komma "men alla bögar jaaag känner är jättefeminina, juuh!" Jaha? Men har du träffat varenda bög i hela världen då? Personligen känner jag EN bög (av jag vet inte hur många) som en kan påstå klär sig "jättefeminint". Men det är ju bara personliga erfarenheter. Dessutom, så kan vi fråga oss; varför hakar vi oftast upp oss på människor som inte klär sig enligt sitt biologiska köns klädregler? Varför blir folk så upprörda?

Folk borde sluta haka upp sig på andras utseende. Om ni så gärna veta en persons sexuella läggning, sluta då spekulera med endast utseendet som grund. Fråga då hellre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar