onsdag 17 februari 2010

Kött är för bortskämda snorungar!

http://www.hbl.fi/text/helsingfors/2010/2/17/d43282.php

Att debatera för att minska köttet i skolorna med militanta köttätare måste vara bland det tråkigaste jag vet. För ingenting en säger biter ju på dem! Visst, alla har rätt till sin egen åsikt bla bla bla och så vidare men min erfarenhet säger att militanta köttätare aldrig skulle erkänna att de har fel även om de inser det själva. Sen är det svårt att komma till något rätt eller fel i denna fråga, eftersom argumentet "men kött är GOTT, juuh!" alltför ofta dyker upp i diskussionen.

Jag är inte helt vegeterian själv. Men jag äter rätt lite kött och försöker alltid lära mig nya vegetariska recept. En top3-lista över att varför jag inte äter så mycket kött:
1) Här kommer smakbiten (hehe) in i bilden; det är få köttsorter jag tycker smakar gott. Sad, but true.
2) Kött är dyrt! Och jag är fattig!
3) Kött är omiljövänligt. Sad, but true det också.

Om ni läser artikeln jag länkade till så kan läsa om att Emma Kari (Grön) har föreslagit att Helsingfors stads skolor ska ha en s.k. vegetarisk dag i skolorna. En dag i veckan då inget kött serveras i skolorna. Självklart höjs upprörda röster om att eleverna måste få vääälja och att det är feeel att tvinga (!) på dem vegetarisk mat. Läs bara kommentarerna till artikeln.

MEN HERREGUD GNÄLLSPIKAR! I finansiella kristider kommer politikerna ändå att skära ner på utbildning&skola, även om utbildning är det viktigaste. Då tycker jag att det är rätt att, istället för att t.ex. skära ner på utbildningens innehåll eller minska på antalet kuratorerna, att minska på köttet i skolmaten. Som sagt, kött är dyrt. Dessutom är det ju dyrare att ha två-tre alternativ varje dag (!) istället för att ha en bra tillredd vegetarisk lunch.

Vad folk äter på sin fritid bryr jag mig inte ett skit om. Men det är inte farligt att minska (ordet militanta köttätare brukar glömma bort, det snackas om att minska på köttet. Inte om att ta bort det helt och hållet) på köttet i skollunchen, vad ni militanta köttätare än säger. Som rubriken säger, det känns som om kött endast är för bortskämda snorungar som har råd med kött och som är väldigt instängda i sina boxar.

TILLÄGG: Som min danske vän påpekade så kan vi (som jobbar med skolpolitik) inte säga att vi ska ta pengar från ett ställe och sätta in det på ett annat. Vi ska och bör kräva alla pengar som behövs till utbildning, för utbildning är det viktigaste som finns. Och det håller jag ju med om. (det är inte bara ditt skolungdomsförbund som säger det, andra har också krävt det länge!) MEN... vi är bara inte där ännu. Jag önskar verkligen tiden när det aldrig mer behöver sparas in på skola&utbildning kommer snart. Men jag fattar också att vi är inte där ännu. Tyvärr.

TILLÄGG #2: Detta är också ett bloggresultat efter att ha läst too many dumma kommentarer in the middle of the night. (bloggens tidsinställningar är tydligen helt fuckade, fyi.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar