tisdag 31 augusti 2010

Dr. Phil litar inte på kondomer

Häromdagen såg jag ett Dr. Phil-program. Han snackade med en kvinna som hade haft problem med sin pojkvän (han var typ i fängelse och sånt) och hennes mor var väldigt orolig.

Det jag oroade mig för var när Dr. Phil sa att kvinnan (18 år) måste ta p-piller. Han sa att "condoms breaks and you have to take the pill!" Och hon ba "men vi är väldigt försiktiga och använder alltid kondom, when we have to." Och han ba "du måste använda p-piller."

Och senare sa kvinnan att hon nu äter p-piller.

Jag fattar verkligen inte. Varför säger Dr. Phil att hon måste använda dem? Jag förstår att hon var orolig över att bli gravid och hennes mor och Dr. Phil verkade speciellt oroade över att hon kunde bli gravid just med den specifika killen. Men det finns många olika preventiva medel och att säga att kondomer nästan alltid går sönder eller spricker är att tala lite osanning. Och det syns jeg ikke er ok.

12 kommentarer:

  1. Svar: Mina manliga medresenärer fick veta strax innan de gick in i rummet varför de blev filmade och skulle in i rummet. (en uppkäftig svensk tappade nerverna och bad poliserna berätta). Så de berättade att det misstänks ha skett en våldtäkt.
    Mina manliga medresenärer tog inte illa upp för att ha blivit filmade. De förstod allvaret i saken och eftersom att de är oskyldiga så störde det inte dem desto mer. De kände sig inte kränkta. :) /Jenni

    SvaraRadera
  2. Okej, tack för svaret. Jag tycker det e intressant, för jag läste olika bloggar och debatter där flera människor ställde sig kritiska till polisens tillvägagångssätt och att alla män inte kände sig så bekväma. Så intressant att höra en annan opinion.

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Jag är på medi, och vi har uppmanats att säga till kvinnor, vilka svarar att deras enda p-medel är kondom-börja använd ett annat/komplettera. (om de är regelbundet sexuellt aktiva).Detta för att det finns en statistik som visar på kondomer som lite "not to trust too much". Personligt har jag aldrig märkt av fel hos kondomer, men jag är väl tvungen att lära ut vad jag blir lärd..

    SvaraRadera
  4. Okej, intressant. Jag är bara lite (okej rätt mycket, för att vara helt ärlig) skeptisk till p-piller efter att ha läst så mycket skit om dem. (mest personliga erfarenheter av andra människor.)

    Men sen finns det ju också människor som inte har problem med p-piller. (har även hört talas om folk som blivit allergiska mot kondomer...) Summa sumarum så måste väl folk testa sig fram för att veta vilket preventivmedel som passar dem bäst. :)

    Men trevligt med kommentarer! Medi... alltså, i Helsingfors?

    SvaraRadera
  5. ja alltså åsikten om p-piller, jag har polare som gått ner 8 kg sen hon börja äta.polare som gått upp 5 kg o sexlusten försvann direkt. väldigt omdiskuterat.har även en kompis mamma som blivit allergisk mot kondomer..
    även att kvinnor som käkat p-piller i 10 år o sedan slutar för önskad graviditet-men det tar 3 år att bli gravid..svårt att veta vad allt beror på. men jag brukar tänka-att mixtra med hormoner slutar sällan gott.
    ja, nej jag pluggar i köpenhamn, men brukar säga medi-kort & koncist.:)

    SvaraRadera
  6. "men jag brukar tänka-att mixtra med hormoner slutar sällan gott." Brukar också tänka så.

    Aha. Finlandssvensk eller svensk, if I may ask? ;)

    SvaraRadera
  7. finlandssvensk, jag är Dedis (purmo) flickvän:)

    SvaraRadera
  8. Aha. Haha, världen e liten. Ja er ju å från Purmo. :)

    SvaraRadera
  9. jaa ankdammen(Y). men som jag förstått de så bor du i köpenhamn, men jobbar el studerar du?o har du tänkt stanna länge?:)

    SvaraRadera
  10. Japp, vi bor i Kastrup. Vi, jag och min danska sambo. Det var ju så jag hittade hit, via honom. Jag veit int rittit ännu va jag vill studera, så jag söker jobb. Har inte hittat något ännu, men fortsätter leta.

    Tjaa, hur länge? Ingen aning. Sambon och jag har snackat om åtminstone ett år. Beror väl på om jag får något jobb eller ej. Sedan sku jag gärna studera i Köpenhamn eller typ Malmö, Lund. Gillar städerna. Bara jag hittar något intressant att studera. :)

    Men nu när jag funderar, så har jag nog hört att Dedi också är i Köpenhamn. Visst? Och du sa ju att du studerade här. Går det på engelska eller danska? *nyfiken i en strut*

    SvaraRadera
  11. ahaa, så det var kärleken som drog dej hit:)
    Läkarlinjen är nog på danska, men jag kan rekommendera att plugga på danska. Att läsa o skriva har jag inte så stora problem med, men man går nog miste om info på förläsningar.Men jag pluggade tandläkare i Göteborg, så Sverige är ju nog trevligt det också:)Lund är ju fantastisk plugg-stad förståss, var på lunda-karnevalen förra sommarn-amazing.
    Jag o Dedi bor bredvid Kongens have, o vi trivs bra:)
    Men hoppas du hittar ngt intressant jobb snart:)
    o är du kaffesugen så är det bara att höra av dej:)

    SvaraRadera
  12. Okej. Jo, jag tror nog jag skulle klara av studier på danska. (bara jag hittar något jag är tillräckligt motiverad att studera.) Först var det jobbigt att förstå danska, men det är rätt lätt nu tycker jag. Nu gäller det bara att få danskarna att förstå vad jag säger. ;) (min danska är nog inte så god ännu.)

    Aha, ni bor så centralt? :) Ja, jag väntar på några jobbbesked nu, så jag hoppas på det bästa. Och ja, kaffe någon dag låter som en riktigt trevlig idé. :)

    SvaraRadera