måndag 16 augusti 2010

Veckans snackis

Denna artikel, kära läsare, tror jag kommer att vara veckans snackis:

Som en kommentar påpekade:
"det finns inget rum för tolkning av ordet aga. SAOL: aga - kroppslig bestraffning av barn."

En annan sak jag fastnade för i artikeln är när det står:
"Predikantens återkommande budskap är att kvinnan ska sköta allt hushållsarbete, ta hand om barnen och lyda sin man, medan mannen ensam ska försörja familjen."

Och sen citerar de predikanten med orden:
"– Det är Guds ord som jag predikar."

Alltså... om jag minns rätt så finns det ord i bibeln som går att tolka som att kvinnan ska lyda sin (äkta) mans vink hela tiden. Men exakt VAR står det att kvinnan alltid ska diska, dammsuga och tvätta alla kläder, medan hon bär alla barnen på en arm? Var finns versen som säger att "mannen ensam ska försörja familjen"?

VAR står det? På riktigt, jag är nyfiken. Predikanten säger ju att det är guds ord, så då måste det ju stå i bibeln. Visst?

Uppdate: Alltså, jag är på riktigt nyfiken.

3 kommentarer:

  1. finns int en skit i Purmo som bryr se om va lessare jär!! Så na snackis i din "Hemby" ere int!!

    SvaraRadera
  2. Ja föstar int vafö ty låter så arg.

    SvaraRadera
  3. "Man kan ju också aga med ord."

    Jag trodde att kristna som hävdar att "kvinnan ska lyda sin man" var emot all form av anpassning till sekulariserade värderingar (bl.a. barns rättigheter, kvinnors rättigheter...) som strider mot den ordagranna tolkningen av bibeln. Med andra ord, gubben väljer själv vad han vill och inte vill tolka. Och sedan kallar han sin tolkning för guds ord.

    SvaraRadera