torsdag 8 april 2010

Öl till arbetarna!

Här kommer välvalda citat från denna artikel: http://www.hbl.fi/text/utrikes/2010/4/8/w45410.php

"Lagerarbetarnas aktion får stöd av övriga anställda på Carlsbergs och både chaufförerna och de som jobbar i produktionen är nu i sympatistrejk. Till exempel chaufförerna har annat avtal och fortsättningsvis rätt till tre öl om dagen. De får ändå inte dricka öl i bilarna."

Va fan? Betyder det att en chaufför kan dricka en öl utanför bilen och sen direkt hoppa i och köra iväg? Jag hoppas verkligen inte det. Inte för att jag tror att någon skulle göra det, men en no alcohol-policy borde väl ändå gälla alla yrkeschaufförer? Även om de jobbar för Carlsberg.

"Ledningen ansåg att ölarbetarna skulle dricka sina sex tillåtna öl i kafeterian eller i pausrummet men retirerade när alkoholexperter ansåg att risken för olyckor var större om ölarbetarna arbetade utan alkohol i blodet än att låta dem dricka sina öl."

Alltså... va? Hur kan risken för olyckor ÖKA utan alkohol i blodet? Det låter helt upp-och-ner i min värld. Vilka är dessa "alkoholexperter"? Vad vet de som inte jag har fått veta? Snälla, berätta! Jag vill veta. Upplys mig, min arma människa som vandrar i okunskapens mörker.

Vad är det för land jag är på väg att flytta till egentligen?

Uppdate: Det andra citatet gällde ett annat bryggeri. Men ändå! Vilka är dessa alkoholexperter?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar