tisdag 27 april 2010

Tack och adjö, FSS

Helgen tillbringades i Mariehamn på Finlands Svenska Skolungdomsförbund, FSS:s 44:e Elevriksdag och under helgen hann jag gå från viceordförande till viceordförande emeritus.

Helgen var mycket trevlig med mycket solsken och intressanta diskussioner om bland annat grundinkomst till hattar i skolan. Resolution från helgen kan läsas här: http://skolungdom.fi/nyheter/fss-nytt/885-fss-elevriksdag-vill-se-open-source-program-i-skolornas-datorer

Men eftersom mitt FSS-år är över så här officiellt så vill jag rikta ett stort tack till alla som har gjort detta mellanår till det bästa mellanåret ever:

- det aboslut bästa presidiet som kan finnas, Alina och Valter.

- de bästa sekreterarna som en alltid har kunnat lita på, Tiia och Cessi.

- föregående förbundsstyrelse. Tack för allt från gaturally i Nedervetil, föreningsfestival i Vasa, bastukväll i Helsingfors till chatroulettekvällar på förbundskansliet. Jag gillar er.

- alla trevliga människor som jag har träffat under mina otaliga skolbesök. Elever och studerande som vägrar dåliga skolor, engagerade handledande lärare, bra rektorer och andra fina människor som finns i skolorna men som tyvärr kanske inte alltid märks.

Säkert kommer saknaden efter FSS och alla härliga människor inom detta förbund göra sig påmind nu som då, men jag är övertygad om att förbundet är i trygga händer i och med den nya förbundsstyrelsen. Och alla andra aktiva, härliga medlemmar jag har fått äran att träffa och lära känna under årets evenemang.

Jag minns ännu min första Elevriksdag 2006, i Kristinesstad. Och jag minns ännu den där känslan jag kände under kvällsfesten, när bändet spelade "Känn ingen sorg för mig, Göteborg" av Håkan Hellström. Och jag minns att jag tänkte, i dansens virvlar, att "just precis här vill jag vara. Det här är för mig." Och ända sen dess har jag älskar förbundet.

Som tidigare skrivet, så flyttar jag till Köpenhamn i sommar. Men jag lovar att hålla koll på FSS på distans och att alltid besöka förbundskansliet när jag befinner mig i Helsingfors.

Tack FSS och alla människor i, med och runtomkring förbundet. Tack vare er har jag haft världens bästa mellanår.

Sofia Mattjus
random FSS-medlem 2006-2007
ordinarie styrelsemedlem 2007-2009
viceordförande 2009-2010

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar