måndag 6 september 2010

Ett vardagligt inlägg

På uppmaning av flera systrar, så kommer här ett vardagligt inlägg:

Igår stod jag vid Nørreport och väntade på ett S-tog. Plötsligt så hör jag det ovanliga språket finlandssvenska klinga ut i rummet. Jag snurrar runt, i jakt på personen som behärskar detta ovanliga men vackra språk. Jag får syn på tre kvinnor. Jag hör den ena kvinnan föraktfullt säga: "och hörde ni att Alexander Stubb* hade hållit ett tal på engelska på en svenskspråkig skola**?!" och hennes resesällskap ba "va? Gaad, så töntigt!!"

Jag var såå nära att gå fram till dem och påpeka att typ 13% av den berörda skolans studeranden har ett annat språk än svenska som modersmål och att det var helt rätt av Alexander att hålla ett tal så att alla kunde förstå. "Har ni inte läst någon artikel, eller va?" sa jag nästan till dem. Men sen blev jag blyg, höll tyst och hoppade på tåget.

* Finlands utrikesminister.

4 kommentarer:

  1. Snälla, lägg dig i och avbryt dem om det (hur osannolikt det än är) skulle hända något liknande igen! :)

    SvaraRadera
  2. I know, jag borde verkligen ha öppnat käften! ;)

    SvaraRadera
  3. ja jokatapauksessa Stubb on suomenruotsalainen, ettei kyse ollut edes mistään "lusmuilusta"

    SvaraRadera
  4. Vissa finlandssvenskar är så överdrivet rädda för att deras språk ska dö ut...

    SvaraRadera