tisdag 28 september 2010

OBESSU, feminism, besök och flashmob

Veckan som gick var händelserik och rolig.

I tisdags och i onsdags träffade jag människorna från OBESSU (paraplyorganisation för europeiska skolungdomsförbund) som just nu befinner sig på en roadtrip runt Europa. De besöker sina medlemsorganisationer och kör också sin kampanj Lights on the Rights. Förra veckan hade turen kommit till Danmark. Valter, som jag arbetade med i FSS, sitter med i deras styrelse och han kom och hälsade på här i Kastrup. Vi var också med när Unge ta´r ansar ordnade en liten aktion på Strøget. Vi var ca sju människor som klädde oss i patient- och doktorskläder, sprutade kläderna med röd färg, gick omkring med en banner där det stod "Uddannelsen bløder" (=utbildningen blöder) och delade ut flyers angående kampanjen. Det var riktigt roligt och mera om kampanjen kan ni läsa om här: http://www.facebook.com/Ungetaransvar?ref=ts

I torsdags blev det feministiskt torsdagscafé, där vi var en rätt stor grupp som först diskuterade feminismens historia och sen blev det quiz. Mycket roligt det också.

I fredags anlände Jojjo till byn. Vi gick runt i byn, turistade och kollade lite i olika affärer. Tack Jojjo för besöket, snart måste jag nog komma och hälsa på i Helsingborg!

Idag hade jag tänkt gå på en flashmob, men jag försov mig. Unge ta´r ansvar ordnade redan kl.08.15 en treminuters flashmob på Köpenhamns centralstation. Folk skulle sätta sig ner i tre minuter och plugga. Tyvärr vaknade jag kl.08.00 och det tar mera än 15 min. att ta sig från vår lägenhet till hovedbanegården. Men förhoppningsvis filmade någon grejen och då lägger jag upp det här på bloggen. Under tiden kan ni ju läsa om nyheten (över 1000 pers.!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar