onsdag 15 september 2010

Norska upplevelser, del 2

På inflyttningsfesten jag och sambon närvarade på under fredagen, så var det trerättersmiddag med fem olika viner. Dåligare fester skulle en kunna crasha!

Anyway, jag satt bredvid en norrman. Han frågade varifrån jag kom (eftersom mitt försök till danska var den konstigaste danskan han någonsin hade hört.) Jag brukar ofta svara på "varifrån kommer du?"-frågan med svaret "jeg kommer fra Finland, men jag snakkar svenska."

Och norrmannen ba: "ja, snackar inte alla i Finland svenska?"

Jag var så nära att skratta honom rakt upp i ansiktet och utropa "I WISH!" men jag log istället och svarade "njää... det skulle jag inte påstå."

Sen kom vi hem till huset, där vi övernattade. Det var en vän till sambons familj och jag berättade för sällskapet om den underliga diskussionen. (underlig eftersom jag ALDRIG har hört någon som tror att alla snackar svenska i Finland. De flesta här i Danmark brukar bli förvånade över att jag pratar svenska. Några få undantag kommer med kommentarer som "aha, så då kommer du från den svenskspråkiga delen av landet?")

Och frun i huset ba: "ja, vi har fått lära oss att alla måste lära sig svenska i skolan i Finland." Och ja ba: "jo, jo... det förstås."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar