fredag 25 juni 2010

Sankt Hans, hæxor och midsommar

Jag vill bada bastu. Jag har fortfarande inte tagit årets førsta dopp. Men snart ska jag nog ta ett dopp vid strandparken! Dær finns det coolaste hopptornet jag har sett.

I onsdags firades Sankt Hans hær i Danmark. Så istællet før att fly till en villa och bada bastu och dansa runt en fallosymbol, som vi finlandssvenskar gør, så for vi en liten bit utanfør København till ett fælt. Ute på fæltet stod en massa folk. Vi kom lite sent, så vi missade alla talen, men vi var dær nær brasan tændes. I resten av Danmark så brukar det finns en docka høgst uppe på brasan. Dockan ska givetvis symbolisera en hæxa. Men min partners parti, som ordnade just denna "hæxbrænning", tyckte att det kan uppfattas liite sexistiskt att fira att de førr i tiden brænde starka kvinnor.

Vilket firande ær bættre? Att dansa runt en penis eller brænna kvinnor? Jag saknar iaf bastun.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar