torsdag 10 september 2009

Dags för gubbval!

Jag har tidigare skrivit om det stundande biskopsvalet, men jag börjar mer och mer misstänka att det handlar om ett gubbval.

Idag skrev ÖT och VBL om valdebatten som hade ägt rum igår. Kandidaterna (=gubbarna) fanns förstås på plats. Tidningarna hade också frågat ett par elektorer och präster (det vill säga, de som får rösta i detta val.) Alla som blev intervjuade var män. Tidningarna hade också frågat några så kallade "experter" (typ, präster, forskare o.s.v.) hur de tror att de kommer att gå i valet. (kommer de konservativa rösta blankt av bitterhet, eftersom "deras" kandidat, Henrik Perret, inte gick vidare bla bla bla o.s.v.) Alla tillfrågade "experter" var män. De enda kvinnorna jag hittade i den artikeln var en av de två debattledarna och journalisten själv.

Jag skulle vara mycket intresserad av att veta hur könsfördelningen ser ut bland de som får rösta. Jag misstänker att det luktar mycket gubbar där också...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar