torsdag 17 september 2009

Vikström for biskop!

Då var det avgjort. Det blev Björn Vikström som tog hem flest röster i gubbva... erhm, jag menar i biskopsvalet.

Min hemkommun ligger i det prosteri som var ett av två som gav flest röster till Sixten Ekstrand, som snopet hamna på en andra plats i valet. Egentligen är det inte alls förvånansvärt att "mitt" prosteri valde att ge flest röster till Ekstrand. För det första är Ekstrand hemma från min hemkommun. (folk har en tendens att "rösta hemåt", vare det sig handlar om biskopar eller presidenter.) För det andra bor jag i kanske det mest konservativa prosteriet ever.

Jag läste i tidningen idag att Ekstrand inte gillar att han blev utmålad som "konservativ" i biskopsvalet. Men ehh.. är det inte lite konservativt att vara emot välsignelse av samkönade par år 2009? Jag bara undrar.

1 kommentar:

  1. Han är inte precis det mest liberala blåbäret i blåbärssoppan

    SvaraRadera