måndag 21 september 2009

Simma Näck med Döden

Helgen tillbringades i hufvudstaden och undertecknad fick beskåda en mycket underbar pjäs, Simma Näck, vid Klockriketeatern. Föreställningen började med att Döden, en stilig ung man kommer in i Kvinnans hus. Och den dialog som äger rum då lämnar kvar i mitt minne:

Kvinnan: Är du Kvinnan?
Döden: Nej, jag är Döden.
K: Men då måste jag ju vara Kvinnan! Kvinnan finns med på rollistan och om du är Döden så är ju jag Kvinnan.
D: Det verkar så.
K: Men vem har sagt att jag vill vara Kvinnan? Det har jag inte fått vara med om att bestämma. Det här är odemokratiskt! Kvinnan? Pfft! Alltid samma saker, plommon och blöjor. Vill du ha saft?

Och jag tänker på att ingen heller har frågat mig om jag vill vara Kvinna. Jag bara tog den roll som blev mig given.

Men en mycket underbar föreställning var det. De ska nu turnera med den i Sverige, om jag förstod rätt, och jag rekommenderar den verkligen. Får ni chansen att se den, så se den!

Sedan följde trevlig förfest på kansliet med nya snapsvisor, lång kö till t-t-t-tavastiaaa med mycket folk och dansdans tills kvällen slutade i Berghäll. Ett mycket lyckat dygn i staden Helsingfors, alltså.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar