tisdag 22 september 2009

Världens bästa förbund!

Som ni kan läsa på min profil har jag flyttat till landets soligaste stad (a.k.a. Vasa) för att jobba med skolpolitik på heltid. Jag tänkte nu berätta lite om min arbetsgivare, världens bästa förbund!

Jag jobbar som viceordförande för Finlands Svenska Skolungdomsförbund, FSS rf. Vi är en religöst och partipolitiskt obunden organisation som jobbar för de svenskspråkiga elevernas och studerandes rättigheter i Finland. Vi brukar även kalla oss för elevernas eget fackförbund. Det är till oss ni kan komma om ni har problem i skolan.

FSS jobbar för grundskolans högra klasser (=högstadiet) och andra stadiet (=gymnasier, yrkesläroanstalter och folkhögskolor.) Om du går i någon av dessa skolor kan du alltså bli medlem i FSS! Som medlem får du en massa förmåner, som studierabatt och vår tuffa medlemstidning Elevbladet, EBL, men du får också gå på våra evenemang!

Vårt kansli är beläget i Helsingfors men jag jobbar som sagt från Vasa. Just nu består mitt jobb mest av skolbesök. Vårt mål är att besöka varje skola, som ingår i vår målgrupp, varje höst. Kanske har du redan sett mig på ett besök i just din skola?

Men förutom skolbesöken är det också mycket evenemangsfixande på gång. Just nu pågår anmälningarna till vårt största evenemang, KulturKarnevalen, även kallat KK. Om du har missat KK är det något jag verkligen rekommenderar! Skolan försöker lära oss mycket, men oftast ryms inte alltid allting med i läroplanen och tyvärr är det ofta konstämnena och kulturen som får lida av det. KK finns till för att visa att elever kan lära sig mycket av och med kultur. KK är också en motsats till den populära Stafettkarnevalen. Stafettkarnevalen är ett mycket roligt evenemang, det kan jag säga av egen erfarenhet. Men till Stafettkarnevalen får endast de som är bäst på sport i skolan åka och det handlar om att tävla. KK handlar absolut inte om tävling eller vem som är bäst. Utan om att lära sig något nytt och träffa många nya vänner på kuppen! Gå in på http://www.kulturkarnevalen.fi/ och se vilka labb som ännu har plats. Så ses vi förhoppningsvis i Pargas i november!

Jag kommer att uppdatera här på bloggen vart efter om olika evenemang som är på gång. Men under tiden föreslår jag att ni går in på http://www.skolungdom.fi/, vår nya hemsida! Där kan ni bli medlemmar, läsa om nyheter inom skolvärlden och anmäla er till evenemangen. Om ni har problem i skolan eller vill ha hjälp med något, tveka inte att ta kontakt! FSS finns till för just er, våra medlemmar!

Och kom ihåg: vad än vuxna säger så är vi unga inte bara framtidens hopp. Vi är även dagens resurs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar