torsdag 3 september 2009

Vikström eller Ekstrand?

Idag stod det klart vilka två biskopskandidater som for vidare till en andra omgång. Jag är inte särskilt kyrkligt aktiv av mig, men jag tillhör fortfarande kyrkan och det är ändå rätt intressant att se om vi kommer att få en homofobisk eller en rätt så liberal biskop i stiftet.

För icke-insatta kan jag meddela att Borgå stift, a.k.a. det finlandssvenska stiftet, valde igår en ny biskop eftersom den nuvarande biskopen, Gustav Björkstrand, kommer att gå i pension efter tre år på posten. (smart asså att välja en tillräckligt gammal gubbe så att vi fick ha ett nytt val efter endast tre år! Eftersom biskopen sitter tills hen blir pensionär.)

Nåväl. Först var det fem kandidater. Efter gårdagens omröstning stod det klart att ingen av kandidaterna fick över hälften av rösterna, därför blir det en andra omgång om ca två veckor med Björn Vikström och Sixten Ekstrand.

I dagens tidning läste jag att valets enda kvinnliga kandidat, Juanita Fagerholm-Urch, sa sig vara rätt besviken och att vi kanske borde se över hur många manliga vs. kvinnliga elektorer det finns runt om i landet. (valet avgörs förstås inte av folket i församlingarna, utan av elektorer.) T.ex. i en församling i Helsingfors var det endast fem elektorer och alla var män!

Om ni vill se vad kandidaterna tycker om HBT-rättigheter kan ni kolla in Regnbågsankans hemsida: http://www.regnbagsankan.fi/hem/

Som sagt, nu står det mellan Vikström och Ekstrand. Det antas att Henriks Perrets fans kommer att rösta på Ekstrand, eftersom de både är mera konservativa medan Fagerholm-Urchs beundrare väntas ge sin andra röst till Vikström. Alltså är det Bo-Göran Åstrands anhängare som kommer att avgöra valet om drygt två veckor.

Eftersom jag inte får rösta, kan jag endast hoppas att de gör ett gott val. Konservativa människor finns det redan tillräckligt av i kyrkan. Vi behöver inte ha en på en ledande post också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar