torsdag 16 december 2010

Vi borde prata med kungen!

Med tanke på detta: statsminister Kiviniemi har senare sagt att hon inte "gick ut" med något, utan att hon svarade på en fråga som ställdes. Men hon borde ju rimligtvis förstå hur det här uppfattas?

Jag och min vän i Helsingfors satt och diskuterade detta och kom fram till att någon borde ju ta sig ett snack med människorna på andra sidan potten. Hey, alla som bryr sig om svenska språket i Finland: här får ni en bra idé till en kampanj! Få tag i Sveriges statsminister eller ännu bättre, kungafamiljen! Ja, kungafamiljen har inte längre någon officiell makt men tydligen gillar folk dem. (jag tänker på Victorias och Daniels senaste besök i Finland, jisses vad mycket folk som mötte upp för att se en människa vinka!)

Kalla till presskonferans och ha kungen, Victoria eller Reinfeldt att prata sig varma för svenskans ställning i Finland. Jag menar, hur skulle Victoria annars förstå oss om ingen pratade svenska med henne under hennes besök?

Radio X3M brukar vara bra på kampanjer (jag tänker bland annat på det här) alternativt skulle de partier som bryr sig om svenskan slå sig ihop till ett samarbete. Jag kräver inte mycket, bara att ni nämner och länkar till min blogg sen när kampanjen är en succé.

Lästips: Det bästa jag har läst om den just nu pågående språkdebatten.

4 kommentarer:

  1. sv: Jaa, vilket yrke det än handlar om, fast det är ett "kvinnoyrke" så verkar det alltid finnas nån man som är bättre på det! Tycker de är jättekonstigt faktiskt :S

    SvaraRadera
  2. Jag tror inte det ALLTID finns nån man som är bättre. Men jag tror det kanske ges flera chanser till män. Men ja, det ÄR jättekonstigt som du skriver.

    SvaraRadera
  3. Centernungas svar på vår begäran gav sin lilla krydda, men Lipponen har tagit på sig skälla ut Kiviniemi -manteln. Idag kan man på Iltasanomat läsa om hur de inte gillar Lipponen, hur saml. vinner allt tack vare Stubb och hur centern misslyckas. Nä-ä, ingen vinkling i artiklarna. Förresten, jag vet inte om du ser bloggsvaret, men jag testar, de talade på IS om chauvinistiska PF-studerande, kolla in:

    http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/Sovinisteille%20k%C3%A4y%20pian%20k%C3%B6pel%C3%B6sti%20opiskelijavalinnassa/art-1288356559527.html

    SvaraRadera
  4. "Bloggsvaret"? Men Tiia, jag kan inte se din blogg. :(

    Eller vad menar du?

    SvaraRadera