lördag 14 maj 2011

Big5

Idag är det äntligen dags för Eurovisionsfinalen! Här och här kan ni läsa vad jag har tyckt om alla låtar i semifinalerna, därför ägnas detta inlägg till Big5 som det kallas i schlagerkretsar. (de fem länder som automatiskt är kvalificerad till finalen, för de ger så mycket pengar till tävligen.)

Frankrike:
Jag gillar detta! Och jag hoppas resten av Europa också gillar det. 4/5.

Italien:
Italien är äntligen tillbaka efter 14 års schlagertystnad och jag är mycket glad över deras comeback. Faktum är att detta är min favoritlåt. Jag inser att det inte kommer att vinna, men för mig är detta en full femma. (men OM det skulle vinna, så skulle jag inte klaga!)

Storbrittanien:
UK skickar det gamla boybandet Blue och jag blir lite nostalgisk när jag hör dem. (ja, för tio år sen gillade jag dem.) Om detta var från ett annat land och ett annat band, skulle det nog inte ha en chans. Men med tanke på vilken otrolig skit Storbrittanien har skickat de sista åren, är detta mer än okej. Det har till och med vinnarchans, enligt mig. Månne tar Storbrittanien ännu en av sina många andraplaceringar? (landet har hittills placerat sig på en andra plats 15 gånger!) 4/5.

Tyskland:
Lena, som vann för Tyskland förra året, tävlar för landet igen. En dum risk eller en bra chansning? Det kan diskuteras. Personligen gillar jag låten mycket, men jag tror det finns många som inte gör det. Den kräver några lyssningar. Dana International kunde inte ta sig till final, trots att hon är en tidigare vinnare. Men å andra sidan, Dana vann för 13 år sen. Lena vann förra året. Folk kommer nog ihåg henne bättre. (det är kanske bara vi fanatiska ESC-fans som håller koll på tidigare vinnare och annan trivial fakta?) I alla fall, jag gillar den men jag är rädd att den faller bort. 4/5.

Spanien:
Hittills har alla Big5-länderna imponerat mig och så kommer Spanien... Nej, usch vad det här är dåligt. 1/5.

Summa summarum: de som är insatta i eurovisionen vet att de sista par åren har Big5 (tidigare Big4, när Italien inte var med) inte satsat så mycket på ESC och enligt mig, verkligen skickat en massa skit. Därför är jag så imponerad av deras bidrag iår (förutom Spanien då.) Jag tror några av dem till och med kommer att vara i tiop10 sen! Och det mina vänner, har inte hänt på flera år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar