torsdag 12 maj 2011

Inför den andra semifinalen

Ikväll är då det dags för den andra semifinalen i Eurovision Song Contest. Här kommer mina funderingar kring bidragen:

Jag diggar det här, en skön låt. 4/5.

Österrike:
En fin låt, som har potential att växa. Otroligt fin sångröst. En stark trea.

Nederländerna:
Den här låten sa mig inte så mycket... 3/5.

Belgien:
A capella är coolt, men tråkig text och inte så bra nummer. (varför kommer någon och rappar plötsligt?!) 2/5.

Slovakien:
Tråkigt och inte alls min grej. 2/5.

Ukraina:
Fin melodi, jag tror att det kan gå bra för Ukraina. 3/5.

Moldavien:
Den här gruppen har tidigare fått ett riktigt bra placering, (plats nummer 6 år 2005) så kanske kan de få röster av sina ESC-fans. Annars är det också en helt bra låt, som blir bättre ju flera gånger en hör den. 3/5.

När Eric Saade först hade vunnit Melodifestivalen, hatade jag denna låt. Men nu tycker jag den är helt okej. Fortfarande en otroligt töntig text, men det är ett bra nummer och jag går omkring och nynnar på den. Det kommer att gå bra för Sverige iår. 3/5.

Cypern:
En jobbig låt och märklig video. 1/5.

Bulgarien:
Inte den bästa och inte den sämsta låten i startfältet. Men månne det inte går bra för Bulgarien? Jag har en känsla av att de kan komma till finalen. 2/5.

Makedonien:
En fin blandning mellan dragspel och gitarr. 3/5.

Israel:
Dana Internationals vinst år 1998 är ett av mina absolut tidigaste Eurovisionsminnen och därför blev jag lite nostalgisk när jag hörde att Dana är med iår igen. Men nej, detta är inte bra. Hon kommer få röster för att hon är en tidigare vinnare. 0/5.

Slovenien:
En helt okej låt, men jag är rädd att det blir sämre med engelskan. (som hon kommer att sjunga på i semifinalen.) 3/5.

Rumänien:
En glad och fin "rädda världen&allsångslåt". 4/5.

Estland:
En bra låt, som jag börjar gilla mer och mer. 3/5.

Vitryssland:
En mycket äcklig låt, speciellt med tanke på den politiska situationen i diktaturen Vitryssland. 0/5.

Lettland:
Vad ska jag säga? En okej poplåt, varken mer eller mindre. 3/5.

Danmark:
Först var jag lite skeptisk till Danmarks bidrag, men nu har mitt hårda schalgerhjärta smält och jag hoppas på denna låt! Hoppas de får till det som den stora, mäktiga arenalåten som den faktiskt är. 4/5.

Irland:
Lite roligt, men mest kanske för att jag sen tidigare vet vem Jedward är. Ingen succé, men låten passar väl tvillingarna. 2/5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar