torsdag 27 januari 2011

Skörbjugg nästa?

I början av veckan ringde jag till min läkare här i Danmark. (när jag kom till kommunhuset här i Kastrup och sa "hej, nu har jag flyttat hit!", så sa kommuntanten "så roligt! Nu ska vi hitta en läkare till dig!") Lugn, bara lugn. Jag såg inte speciellt sjuk ut då, utan alla får en "egen" läkare här. Läkarens namn och nummer finns sen på ditt sundhedskort.

Nåväl, jag hade för ca två veckor träffat min läkare och tagit ett blodprov. Som den semi-hypokondriker jag är, trodde jag döden var nära. Jag var absolut säker på att läkaren skulle ringa upp mig och säga något i stil med "Jeg er ked af det, men det ser ikke godt udt."

I början av veckan ringde jag.
Receptionisten: Hvem er det? Hvad sa du? Mattj... Jaha, du mangler C-vitamin.
Jag: C-vitamin? Er det kun C-vitamin jeg mangler?
Receptionisten: Ja, jeg sa det!
Jag: Aha, okej... tak!

Alltså, jag har för lite C-vitamin. Så nu sitter jag här och pimplar i mig apelsinjuice, apelsinyoghurt och mandariner.

Uppdate: Hur vet jag när jag har ätit tillräckligt många apelsiner?!

Uppdate2: När jag berättade detta för sambon, sa han "skörbjugg nästa!". Därav rubriken. Jag hoppas verkligen inte det, jag vill inte tappa mina tänder!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar