fredag 28 januari 2011

Vi glömmer dig aldrig, Kirsi Virtanen

Igår pratade jag och sambon om hur lätt folk glömmer. (ta det här exemplet: Carl Bildt kommer undan med blod på händerna, medan Mona Sahlin fortfarande får höra skämt om "Tobleroneaffären".)

Nu är jag inte säker, men månne är det här en kulturskillnad mellan Sverige och Finland? Eller rättare sagt, mellan svenskarna och finlandssvenskarna? För det är nästan så jag tycker synd om Kirsi Virtanen. För finlandsvenskarna KOMMER ALDRIG ATT GLÖMMA HUR HON KALLADE OSS FÖR HUGGORMAR SOM FINNARNA NÄRT VID SIN BARM! Ursäkta caps lock, men jag tror på riktigt att finlandssvenskarna aldrig kommer låta detta falla i glömska. Hon kommer för evigt vara känd som den som förnärmat finlandssvenskarna värre än Timo Soini och Mari Kiviniemi tillsammans. Kolla bara in kommentarerna här. Ja, jag vet. Nätdebatten på Hufvudstadsbladet ska och kan kanske inte spegla hela ankdammen. Men jag tror ändå Virtanen kommer för evigt vara stämplad som finlandssvenskhatare. (trots att hon själv är tvåspråkig.)

Nu har jag ju inte själv hört den (ö)kända radiokrönikan där Virtanen öste galla över oss, så därför säger jag varken bu eller bä om den. Jag konstaterar bara att finlandssvenskar glömmer aldrig. Oftast är det nog en bra egenskap. Kanske skulle svenskarna kunna börja komma ihåg vad Carl Bild gjort?

2 kommentarer:

  1. Ojdå, då är jag visst en huggorm jag med. Vilken tur då att jag har haft hyfs nog att stanna i Sverige istället för att flytta tillbaka till Finland och suga ut de stackars därboende. Kirsi är väl bara en mediekåt person som har hittat ett sätt att bli uppmärksammad på utan att riskera allt för mycket (det finns ju alltid alltid finnar som kommet att hata svenskar och finlandssvenskar). Fast jag borde kanske försöka sätta mig in i vad den stollan egentligen har sagt. Bra sida du har fixat till här, fortsätt det fina arbetet!

    SvaraRadera
  2. Ja, som skrivet så har jag personligen inte hört den där radiokrönikan. Men det är relativt känt vid detta laget vad hon sa (speciellt det där med huggormarna.)

    Tack!

    SvaraRadera