måndag 24 januari 2011

Studieavgifter

Jag surfade runt lite och försökte komma på vad jag skall syssla med i framtiden. Kom in på Lunds universitets hemsida. Såg texten "Från och med hösten 2011 inför Sverige anmälnings- och studieavgifter för medborgare utanför EU/EES samt Schweiz. Anmälningsavgiften är 900 kr."

Fan vad skit! Jag hade ingen om att Sverige skulle inför något sådant. Jag har hört att Finland kanske är på väg att göra samma grej. Eller, några i Finland tycker det låter som en bra grej. Vet någon hur det står till just nu med Finland? Är det på gång eller inte?

I Storbritannien hölls det många demonstrationer nyligen, på grund av studieavgifterna där planeras att tredubblas, för att "alla ska vara med och betala den ekonomiska krisen" trots att alla verkligen inte har varit med och skapat den ekonomiska krisen. Som en brittisk vän nyligen sa "det spelar ingen roll om ett land har infört studieavgifter. Då finns det ingen väg tillbaka och för eller senare kommer avgifterna att höjas och höjas och efter ett tag höjer de dem igen. Bara lite till."

2 kommentarer:

  1. I DK är det mer regel än undantag att skolar tar en avgift för ikke-eu-medborgare. Surt för mina dåvarande klasskompisar som var från andra ställen i världen. Då jag började så hade jag ca 6 indier på min klass (innan de infört avgiften), iofs såg jag dem bara första veckan. Kanske en av dem såg jag nästa termin. Sen dess märkte man nog att det inte kom lika många studeranden från Afrika, Indien osv. Mycket mindre ansökningar blev det säkert. Det känns nog surt att de börjat ta betalt. Då det ändå inte är en summa som på något vis motsvarar vad utbildningen kostar. Känns ännu mer löjligt då. Nu menar jag int att jag tycker att de sku börja ta såna summor betalt heller. Missförstå mig rätt.

    SvaraRadera
  2. Vad dumt. DF måste gråta av lycka. Plus att om man har börjat ta avgift av några, så tror jag det inte är långt ifrån att börja ta avgift av alla. Suck, jag blir så ledsen...

    SvaraRadera