tisdag 8 mars 2011

Bra inlägg kvinnodagen till ära

Här kommer några av mina favoritinlägg angående den internationella kvinnodagen.

Zettermark, vars blogg jag rekommenderar varmt, har satt upp ett quiz kvinnodagen till ära!

Linus Fremin, skriver om hur han i en värld där föreställningar om kön och sexualitet inte styrde våra tankar och handlingar så hårt kunde han utan att tänka på det gå i klädd i klänning. Vi är inte där ännu. Som jag skrev tidigare, så måste vi kunna se bortom vårt eget hus. Fremin säger det bra med "Vår feministiska aktivism bör inte begränsas av geografiska gränser. Vi kan och bör kämpa för flera saker samtidigt. Som för en delad föräldraförsäkring här och för tillgången för fri och säker abort i u-länderna, till exempel."

Saker jag gjort och åsikter jag har, skriver om hur hon inte skulle vilja fira kvinnodagen men att den faktiskt behövs ännu. Tyvärr. Även i "jämställda" Finland. Som sagt, vi har också saker och ting att arbeta med.

Akan-Kakan kommer med den bästa slutsatsen hittills, enligt mig. Nej tack till alla dessa "grattis på kvinnodagen!" och "Kvinnorabatt på våra kläder idag!". För hur skulle det vara om överklassen gratulerar arbetarklassen på deras dag, den första maj? Köper lite blommor och hoppas de är glada resten av året. Nej, just det. Det skulle alla bara tycka är konstigt och även lite elakt av överklassen.

Zeitgeist, som bloggar på Hufvudstadsbladet, skriver om den lömska piedestalen.

1 kommentar:

  1. tack för länken och tack för en bra blogg! mycket läsvärd!

    SvaraRadera