torsdag 17 mars 2011

Snart är det val!

Om exakt en månad, den 17 april, är det riksdagsval i Finland. Jag hoppas alla som har möjligheten går och röstar.* Jag känner också att det är speciellt viktigt att rösta i årets val om en inte håller med Sannfinländarna. Vill vi verkligen ha ett kvinnofientligt, homofobiskt, främlingsfientligt och konstfientligt parti vid makten? Jag vill i alla fall inte det. Jag är inte ännu säker på vem jag skall rösta på, men en sak vet jag säkert och det är att människor och partier som inte har några problem att sitta i regering med Sannfinländarna inte får någon röst av mig.

Syster yster har redan testat en valmaskin. Här och här finns två olika, svenskspråkiga valmaskiner.

* Och nej, att vara bortrest under själva valdagen är inte en ursäkt för att inte rösta! Det finns bara en ursäkt bra nog för att inte rösta och det är om en inte har blivit röstmyndig ännu. På vaalit.fi kan du läsa om viktig information inför valet, till exempel här kan du läsa var du kan förhandsrösta i Finland.

2 kommentarer:

  1. Grönt! Gröna tänker inte sitta i samma regering som sannfinländarna.

    SvaraRadera
  2. Jag har hört talas om det, jo. Finns det några andra alternativ då? Tycker de flesta bara tjatar om "vi måste vänta och seee på valresultatet."

    SvaraRadera