tisdag 8 mars 2011

Glad kampdag!

Jag hoppas ni alla kommer ihåg att denna dag inte uppmärksammas för att män ska köpa blommor till kvinnor. Nej, jag har varken något emot blommor eller att män köper blommor till kvinnor. Men det är inte därför denna dag uppmärksammas. Det finns en historia bakom denna dag. Den är också en uppmaning om att vi bör tänka på hur vi ska agera i nu och i framtiden för ett mera jämställt samhälle.

Och till alla som alltid säger "ja, men om ni har en kvinnodag borde det då inte finnas en mansdag?!" För er har jag några svar:

1) Det finns faktiskt en mansdag, den 19 november. Det kan löna sig att googla lite innan ni börjar gnälla.

2) Det kallas den internationella kvinnodagen. Om ni för en stund klarar av att se bortom er eget hus, så kommer ni att se att situationen för kvinnor skiljer sig mycket åt beroende på vilket land hon befinner sig i. Och detta ska inte uppfattas som om västvärlden är bäst på allt, (en uppfattning jag har hört alltför ofta av alltför många.) det finns fortfarande mycket arbete att göra även här. Men kvinnors situation ser ju olika ut, runt omkring i världen.

Hittade också ett citat av den den svenska folkpartisten, även nu deras EU-minister, Birgitta Ohlsson angående kvinnodagen:
"Den enda dagen om året som politiker - som annars är totalt ointresserade av jämställdhet - åtminstone tvingas ha en åsikt. Vi andra feminister harvar liksom året om."

Lite roligt, och sorligt, på samma gång. Ändå tycker jag att den internationella kvinnodagen ännu behövs. Vi kan aldrig sluta kämpa, aldrig luta oss tillbaka och ba "nä, det är ju inte jämställt ännu. Men kanske det räcker så här? Våra barnbarn kommer nog att förstå." Så därför önskar jag er en glad kampdag. Roligt för er om någon köper blommor, som skrivet inget fel med det, men jag önskar att ni, både kvinnor och män, åtminstone tänker över denna dags historia för en stund. Kanske hittar ni ert eget sätt att arbeta för att jämställdheten ska gå framåt? Vi kan alla arbeta för det och det finns många olika sätt att göra det på. Alla sätt räknas, både de stora och små.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar