lördag 19 mars 2011

Jämställdhet och Minna Canth

Minns ni internationella kvinnodagen? * Idag är det både jämställdhets- och Minna Canthdagen. Så här skrev jag för ett år sen.** Jag tycker hon den där Canth verkade otroligt tuff.***

* Annars gillar jag danskarnas "Kvindernes internationale kampdag" mycket bättre än svenskans "kvinnodag". Kampdag förklarar bättre både dagens historia och syfte.
** Förra året uppmärksammades dagen i alla fall lite i media. Var är alla artiklar, intervjuer, debattartiklar och information detta år? Jag har inte sett något. Har du?
*** Jag kan gott tänka mig att det är några som invänder mot att det är en kvinna som fått en flaggdag på jämställdhetsdagen. Kan vi inte låta Canth ha den flaggdagen? Hon är ändå den första och ännu den enda (!) kvinnan som har en flaggdag i Finland.

Vem tycker ni förtjänar en flaggdag? Och på vilken dag i så fall?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar