onsdag 20 april 2011

Hår

Jeannette Öhman skriver här om Lady Dahmers ben som blev censurerade i MTv:s och Gillettes tävling "Just legs". Varför? Högst antagligen för att hennes ben var håriga.

Jag kan gott förstå att just Gillette inte vill att kvinnor ska känna sig trygga nog att låta bli att raka sig, det är ju ändå det de tjänar pengar på. Men varför bara inte skriva in det i tävlingsregelerna då från början? "Hej, vi säljer rakhylar och -gel. Sänd därför in bilder på era rakade ben, var ni har använt er av våra produkter." Det har de alltså inte gjort, utan istället börjat prata om att tävlingsbidragen bör innehålla en outfit eftersom vinsten tydligen är en massa kläder. I och med det la Lady Dahmer upp en ny bild. En mycket cool människa, Lady Dahmer!

Uppdate: Självfallet kan en vara en trygg kvinna även om en rakar sina ben. Jag utgick där från min egen erfarenhet. Jag kommer ihåg hur jag kände mig när jag var 15 år, gick på gymnastiklektionerna, klädde på mig shortsen och insåg att jag inte hade rakat mina ben på en vecka (en vecka dessutom! SÅ mycket hår hinner ju inte ens växa på så kort tid) och kände hur otryggskänslan kom krypande. "Tänk om någon ser mina håriga ben? Vad kommer de att tänka, kommer de att tycka att jag är äcklig nu?" Ja, jag rakar mina ben ibland. Men bara när jag känner att jag har ork. På det viset har jag personligen blivit mera trygg när jag kan låta bli att raka mina ben varje dag.

Och nej, ni är inte äckliga bara för att ni har lite eller mycket hår på benen eller någon annanstans på kroppen. Låt ingen intala er det, hur gamla ni än är.

2 kommentarer:

  1. åh, jag älskar lady dahmer! hon är så otroligt jävla underbar och en grym förebild! (även fast jag nu inte till 100% håller med henne i allt, fast när gör man nu det med någon?)

    SvaraRadera