torsdag 7 april 2011

Mat och mat

Jag och sambon har tittat på Jamie Olivers "Food revolution". I programmet åker Oliver till den stad som har flest överviktiga människor i Amerika och försöker lära dem att äta och tillreda sund mat. Programmet är både roligt och sorligt: roligt för Oliver verkar så trevlig och han är på riktigt intresserad av detta, sorligt att se hur många som dör av fetma.

Jag tycker ofta en får höra att en inte får klaga över skolmaten i Finland, "ni fååår ju i alla fall mat!". Här kan en läsa att allt inte står rätt till med dagens skolmat och vi borde kanske ta oss en funderare. Missförstå mig inte, jag är mycket glad över skolmaten i Finland. Men jag vill inte se att det utvecklar sig som skolmaten har gjort i USA. Det skulle vara ett stort misslyckande.

2 kommentarer:

  1. Även om programmet blev äckligt amerikanskt så var det ändå bra, otroligt att det finns barn som inte vet vad en potatis är..
    Jamie Oliver är ju hursomhelst bra.

    SvaraRadera
  2. Det måste väl bli så amerikanst för att få dem på hans sida... som i ett program när han lär människor att laga en enkel rätt i hans resturang i staden "and then we take this GREAT, american beaf!" bla bla bla ohh ni är så bra. Men jo, jag gillar det iaf. :)

    SvaraRadera