torsdag 14 april 2011

Monarki - en föreställning i könsroller?

Alltså, på riktigt. Jag kollar på Go´morgen Danmark och de sänder en timme extra på grund av tvillingdopet. Nu är det ju en flicka och en pojke som blivit födda och jag kunde redan för en vecka sen upptäcka medias förtjusning i att berätta och föra vidare könsstereotyper när jag läste en av de kungliga skvallertidningarna. Ett exempel var två uppslag; ett för den nya prinsen och ett för prinsessan. Rubrikerna var något i stil med "En aktiv prins!" och "En söt prinsessa!". Naturligtvis i färgerna blått och rosa.

På tv2 hade de just tre små flickor på besök, utklädda som prinsessor. Efter att ha berömt dem för deras utseende, så kom någon "expert" och pratade om hur natuuurligt det är för flickor att klä ut sig till prinsessor. Först och främst för alla flickor vill vara snygga, men också för att det är inbyggt i oss från födseln att klä upp oss för män för att vi då kan få barn. Övergången till nästa programpunkt var att det ibland kan vara svårt att se ut som en prinsessa, därför ska vi nu prata med en tränare hur en kommer i form efter att ha fött barn.

Suck. Jag är glad att jag är på jobbet under själva sändningen från dopet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar