torsdag 25 november 2010

Jag skulle inte vara välkommen till Danmark

Om det nya poängsystemet, som den danska regeringen tillsammans med Dansk Folkeparti har utarbetat, skulle gälla mig så skulle jag inte vara välkommen till Danmark. (jag antar att jag ska vara glad att jag är från ett land som inte omfattas av detta idiotiska poängsystem, men jag blir så ledsen för alla som det drabbar.) Om du, innan detta poängsystem förverkligades, velat ta hit din partner utanför Norden och EU, så hade det räckt med att ni båda varit över 24 år. Nu skall allt poängsättas.

Här kan ni kolla själva om ni skulle platsa! Kom ihåg att om du är över 24 år så räcker det med 60 poäng, är du under 24 år (som jag är) så måste du upp i 120 poäng. Själv skulle jag få poäng för att jag 1) pratar flytande svenska och 2) inte bor i ett så kallat getto. And that´s it. 50+20=70 poäng.

Så, om jag skulle vara över 24 år så skulle det ju inte vara ett probem. Eller, ja just det. Det skulle det nog kunna vara ett problem ändå. Du måste också ha minst 100 000 danska kronor i tillgångar. Här kan ni läsa om ett par som inte är välkomna för att de saknar pengarna.

Mer läsning här, här och här för intresserade.

3 kommentarer:

  1. What´s up with that! Danska regeringen gillar alltså inte utlänningar, det har jag förstått. Men de har uppenbarligen problem med folk som gifter sig med en icke-dansk. Detta verkar ytterst konstigt, finns det något annat EU-land som har såna regler?

    SvaraRadera
  2. Jag förstår inte heller. Och jag troor ingen annan har sådana regler i EU (fast nu är jag inte helt säker.) Men jag hörde att DF tycker resten av Europa ska ta efter Danmark. Yeah, klart de vill det.

    Har du sett denna film?
    http://www.lycklig.kamrat.tv/

    SvaraRadera
  3. Förtydligande: när du skrev "Men de har uppenbarligen problem med folk som gifter sig med en icke-dansk." så kom jag och tänka på den där dokumentären. I en scen finns det legogubbar, och där snackas det om att Danmark istället för icke-europeiska invandrare vill ha in europeiska invandrare.

    SvaraRadera