lördag 6 november 2010

På tal om det svenska språket

Jag vet inte huuur många gånger jag har fått frågan "varifrån Sverige är du?" och sen "men varför snackar du svenska då?" när det kommer fram att jag är från Finland.

I don´t blame the Danish people. Dock blev jag glad när jag träffade en förstående svensk här i Danmark. Jag var på en arbetsintervju och medan jag väntade på att få träffa chefen, så pratade jag lite med en svensk som arbetade på företaget. Han var pratglad och sa att det var roligt för honom att för första gången träffa en finlandssvensk. Jag berömde honom för att överhuvudtaget känna till termen finlandssvensk. Han ba "jaa, alltså jag kan ju förstå om danskarna inte känner till er finlandssvenskar men om man är från Sverige och inte gör det, så är det ju lite pinsamt!"

Det är inte många svenskar jag har hört säga det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar