måndag 1 november 2010

Soini suger!

Läs rubriken igen. Vad tror ni jag menar? Ni läser och antar högst antagligen att jag anser att Soini, Sannfinländarnas ordförande, är dålig. Att han suger. Det betyder ju det. Om något, eller någon, suger så är det dåligt.

Därför är det lite roligt och märkligt att den meningen, "Soini suger!" finns med i bildtexten till en artikel som berättar om hur de tre största partierna i Finland tappar väljare till Sannfinländarna. http://www.hbl.fi/text/inrikes/2010/10/29/w53820.php

Jag antar att de menar att Soini suger upp väljare, lite som en svamp. Men min första tanke, när jag läste bildtexten, var: "Ja, Soini suger. Men vad har det med just denna artikel att göra... AHA, han suger... eller?".

Sen får väl följande mening bevisa att Sannfinländare lyckas suga upp så kallade soffpotatisar:
"Tio procent av dem som planerar att rösta på Sannfinländarna uppger att de inte minns vem de röstat på senast."

Jag fattar inte. Hur kan en inte komma ihåg vem en röstade på? Så länge är det ju ändå inte mellan valen.

PS: Ordet soffpotatis används väl mest för lata människor? Men visst finns det ett annat ord för folk som väljer, aktivt eller ickeaktivt, att inte rösta i val. Jag kommer inte på det rätta ordet, men visst är det något med soffa? Eller potatis? Soffpotatis?

Uppdate: ordet jag sökte efter var soffliggare. Tack Alina!

2 kommentarer: