tisdag 2 november 2010

Samarbete så in i Norden?

http://www.dn.se/ledare/huvudledare/samarbete-sa-in-i-norden-1.1199523

Det är en intressant tanke. Och med tanke på detta citat:
"Och går vi till Finland är det svårt att upprätta myten om ett gemensamt skandinaviskt språk begripligt av alla. Om än inte direkt hotad har svenskans ställning i Finland försvagats avsevärt."

är det också intressant att tänka på hur svenskans ställning i Finland möjligen skulle ändras om en nordisk förbundsstat bildades.

3 kommentarer:

  1. Jag tycker det låter som en intressant tanke. Bara om valutan blir €, det blir ju krånglit om vi ska ha kronor ;)

    Jag tyckte också det var intressant att de hade tänkt på vem som skulle vara stadsöverhuvud (eller vad de nu kallade det) och tyckte att det var ju drottning Margarete, men det stod också att denna process, om den blir verklighet skulle ta 20-25 år. Hur gammal är drottningen då?

    SvaraRadera
  2. Ja, vad sku vi ha för valuta? (det tänkte jag inte ens på.)

    Men nej, ingen monarki! Jag läste någonstan att det är mest rättvist att det blir det danska kungahuset som blir statsöverhuvud, för att det är det äldsta kungahuset av de nordiska. Men hallo, hur rättvist är monarki och kungahus överhuvudtaget? Ja, och om det blir det danska kungahuset så antar jag kronprins Frederik har hunnit tagit över vid den tiden. Eller så är drottning Margarethe yngre än vi tror?!

    SvaraRadera
  3. Drottning Margarethe föddes 1940, thanks google för infon.

    SvaraRadera