fredag 18 februari 2011

Kulturkrockar, del 1

Jag efterlyste förslag till blogginlägg (keep them coming!) och syster yster efterlyste bland annat efter kulturkrockar.

En sak jag har tänkt på och pratat med vänner om är ölen. Jag upplever till exempel att det är en viss skillnad på de finska och danska festerna i fråga om val av dryck. Finnarna dricker visserligen öl, men det finns också mera sprit med i bilden då. Speciellt om en befinner sig på en förfest. Visserligen har jag sett människor dricka snapsar här på fester, men annars är nog ölen den dominerande drycken. (om en dricker alkohol vill säga.)

Det är ju också svårt att bedöma om detta är en kulturskillnad i sig eller om det bara är mitt danska kompisgäng som är speciellt glada i ölen (och mina finska vänner i spriten.) Men detta får bli mitt första bidrag i berättelsen om kulturkrockar Danmark-Finland emellan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar