torsdag 3 februari 2011

Sista striden?

Är det verkligen den sista striden för svenskan i Finland? Jag tycker mig ha hört det tidigare... men kanske stämmer det den här gången? I alla fall, det är ju nästan så en blir glad av att en rikssvensk tidning uppmärksammar oss! För är det en gemensam sak finlandssvenskarna har (förutom språket då) så är det upplevelsen av att svenskarna inte förstår oss. Läs bara här, på Jeanette Öhmans blogg. Många har kommenterat och många av oss har erfarenheten av att när vi besöker Sverige så får vi höra a) "shit, va fort du har lärt dig att prata svenska!", eller b) "shit, jag förstår ju finska jättebra juuh!" Jag har dessutom fått frågan en gång av en norrlänning om jag var från Norge.

Här i Danmark får jag oftast frågan "men varför pratar du svenska då?". I enstaka fall vet någon att "aha, den där svenskatalande minoriteten i Finland." Sen brukar de konstatera att jag är mycket lättare att förstå än svenskar. Men nu har jag varit här så länge, så jag tror inte det endast beror på min österbottniska dialekt längre.

Vad har ni, som finlandssvenskar, fått höra av rikssvenskar? Är du kanske från Sverige? Vad vet du i så fall om oss? Kommentera!

4 kommentarer:

  1. Jag vet att ni har det tufft, svenska språket i Finland motarbetas på alla plan. Vet ej om det har med Sannfinländarnas framgångar att göra. Mina tankar går i alla fall till Esbo-fallet, och det är inga roliga tankar det. Svenskans ställning i Finland uppmärksammas av JO, JK, men ingenting blir till det bättre. Lagstiftningen på det språkliga området låter hur bra och övertygande som helst, men sen...
    /Moa

    SvaraRadera
  2. Ursäkta, men vad tänker du på när du skriver "Esbo-fallet"? Bara så att jag vet att vi tänker på samma sak. :)

    SvaraRadera
  3. Alltså jag håller med. Det känns som om det nu egentligen är de finlandssvenska tidningarna som lyfter upp debatten gång på gång på gång och får alla att tro att det nu är sista striden som gäller. LITE REALISM tack, det kan hända att klimatet är kärvt, men come on sista striden, jag har för mig att man fört MYCKET tuffare språkstrider på t.ex 1800 talet.

    SvaraRadera
  4. Är det månne Ali Bling som kommenterat?

    Jag kom att tänka på en serie ur senaste boken med Folkets Dagblad av Leif Sjöström när jag läste artikeln i Expressen. Tidningsrubriker från riksdagsval de senaste femtio åren och alla med samma "ÖDESVALET!" skrivet på. En väljare frågade då helt riktigt av Stefan Wallin "men hur kan vi vara säkra på att det är iår det är ÖDESVALET för svenskan i Finland?"

    SvaraRadera